PL

Ile może być warta strona internetowa

Ile może być warta strona internetowa? Często właściciele serwisów internetowych zadają sobie to pytanie. Niestety nie ma jednoznacznej formuły pozwalającej określić wartość dowolnego serwisu internetowego. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na istotne czynniki wpływające na określenie wartości serwisu.

1. Dochody jakie generuje. Przy standardowym biznesie istnieje powszechna opinia, że zainwestowane pieniądze w biznes powinny zwrócić się po 5-10 latach. Mnożąc roczny zysk netto razy 5-10 i powinna wyjść nam kwota za jaką możemy kupić/sprzedać biznes. Niestety biznes internetowy uznawany jest za bardziej ryzykowny i okres ten został skrócony do 2-6 lat. Oczywiście nie można tutaj generalizować i nie można odgórnie przyjąć jakiegoś okresu czasu bez przeanalizowania innych istotnych czynników.

2. Liczba unikalnych użytkowników. Nie wszystkie serwisy internetowe nastawione są na generowanie zysków. Co wtedy, kiedy mamy bardzo rozbudowany serwis hobbistyczny, który odwiedza spora liczba internautów a nie generuje on zysków? Jak obliczyć wówczas wartość serwisu? Myślę, że tutaj ciekawą propozycją było by założenie, że każdy unikalny użytkownik odwiedzający naszą stronę warty jest określoną sumę pieniędzy. Magazyn Business 2.0 na podstawie ostatnio przeprowadzonych transakcji sprzedaży serwisów internetowych obliczył, że unikalny użytkownik wart jest około 34 USD. Realia polskie niestety są inne i dane dotyczyły transakcji znanych amerykańskich serwisów internetowych. Jednak na podstawie moich obserwacji transakcji z rodzimego rynku możemy przyjąć, że każdy unikalny użytkownik w miesiącu może być warty od 1-15 zł. Załóżmy że posiadamy stronę z informacjami finansowymi, którą odwiedza w miesiącu 3 tysiące unikalnych użytkowników. Ile wówczas warta jest strona? Czy wartość użytkownika przyjąć 1zł, czy 5zł czy 15zł?. Tutaj znaczenie ma profil użytkowników naszej strony. Im bardziej zamożni i chętni do kupowania w internecie tym większą kwotę powinniśmy przyjąć za pojedynczego użytkownika.

3. Zawartość merytoryczna, artykuły, zdjęcia, skrypty. Im więcej unikalnych materiałów na stronie tym strona jest bardziej atrakcyjna. Tutaj szczególnie podkreślam słowo unikalnych. Niektórzy próbują wycenić wartość serwisu określając cenę za poszczególny materiał na stronie. Niestety pojawia się problem ile może być wart poszczególny artykuł, zdjęcie czy skrypt? Inną metodą jest potraktowanie tego materiału jako dodatkowy bonus zwiększający wycenę serwisu. Wróćmy tu do przedstawionego wczesniej jako przykład serwisu, ponieważ jego użytkownikami są przeważnie osoby dobrze zarabiające skłonne do zakupów w Internecie. Ustaliłem wartość użytkownika na poziomie 12 zł. Po przemnożeniu przez 3 tysiące daje to sumę 36 tys. zł. Jeżeli jednak strona jest bogata w unikalne treści można tę wycenę zwiększyć o 20-50 %.

Pozostałe czynniki

4. Tematyka strony. Dla potencjalnego nabywcy bardziej interesująca będzie strona z informacjami finansowymi, na którą wchodzą biznesmeni niż strona z grami lub filmami, której użytkownikami są w większości dzieci i młodzież.

5. Nazwa domeny. Niekiedy może mieć decydujące znaczenie przy zakupie. Czynnikami istotnymi w nazwie są: długość domeny, rozszerzenie domeny, łatwość zapamiętania oraz wykorzystanie dodatkowych znaków np. „moja-strona.pl” zamiast „mojastrona.pl”.

6. Dywersyfikacja ruchu. Dla przykładu porównajmy dwie różne strony - stronę A, dla której 100% ruchu generowana jest przez wyszukiwarki oraz stronę B, dla której 40% ruchu pochodzi z wyszukiwarek, 10% wejścia z innych stron i 50% to odwołania bezpośrednie. Oczywiście bardziej atrakcyjny jest model ruchu generowany na stronie B, ponieważ jakiekolwiek odcięcie od źródła ruchu pozwoli stronie dalej funkcjonować. Strona A w takim przypadku może praktycznie zniknąć z sieci w ciągu kilku dni.

7. Branding, marka domeny, rozpoznawalność w sieci - dotyczy to szczególnie znanych serwisów które są rozpoznawalne w sieci.

Przy rzetelnej wycenie powinniśmy uwzględnić wszystkie elementy przedstawione powyżej. Oczywiście nie są to wszystkie czynniki wpływające na ocenę wartości serwisu a jedynie te które uznaliśmy za najbardziej istotne.